PESTE 40 DE ASOCIAŢII DE PROPRIETARI DIN BĂNIE AU FOST VERIFICATE ÎN VEDEREA IDENTIFICĂRII PROBLEMELOR care au condus la acumularea unor datorii de câteva sute de mii de lei către furnizorii de utilităţi, datorii din cauza cărora locatarii pot rămâne, în plină iarnă, fără gaze şi apă sau riscă ca gunoiul să nu le mai fie ridicat de angajaţii de la salubritate. De aceea inspectorii din cadrul Primăriei Craiova au întocmit un raport în care au specificat toate problemele înregistrate la capitolul „lipsă de bani”. Iar problemele au fost multe şi grave…
„INSPECTORII NOŞTRI AU EFECTUAT CONTROALE LA 42 DE ASOCIAŢII DE PROPRIETARI DIN CRAIOVA, ÎN URMA SESIZĂRILOR venite din partea cetăţenilor. Aceştia au avut surpriza să descopere că la unele dintre aceste asociaţii banii destinaţi întreţinerii nu ajung la furnizori, ci direct în buzunarul angajaţilor de la asociaţie. Acesta a fost şi motivul pentru care dosarele întocmite cu această ocazie au fost înaintate poliţiei, pentru efectuarea cercetărilor. Există nouă astfel de cazuri finalizate, altele urmând să fie încheiate şi înaintate organelor de drept“, a declarat, referitor la rezultatele controalelor, purtătorul de cuvânt al Primăriei Craiova, Carmen Licu.
AŞADAR, ÎN NOUĂ DINTRE CELE 42 DE ASOCIAŢII CONTROLATE, INSPECTORII AU DESCOPERIT CUM CĂ ADMINISTRATORII SE LĂFĂIE CU BANII CETĂŢEANULUI serios, care, la fiecare lună, vine să-şi achite obligaţiile faţă de furnizori. Iată că, acum, aceia dintre dumneavoastră care, uneori, au rămas fără apă caldă sau căldură în calorifere, sau au fost ameninţaţi că vor păţi cele menţionate mai sus, aveţi răspunsul la întrebarea „de ce?”: simplu! pentru că banii dumneavoastră nu ajungeau la furnizorii de utilităţi, ci rămâneau în buzunarele celor de la asociaţia de proprietari.
DACĂ APARŢINEŢI DE UNA DINTRE URMĂTOARELE ASOCIAŢII CARE SE AFLĂ PE LISTA „NEAGRĂ”, PENTRU CĂ ANGAJAŢII LOR ÎŞI ROTUNJESC VENITURILE din banii pe care dumneavoastră îi plătiţi la întreţinere, atunci chiar aveţi certitudinea că ei s-au dus… pe apa sâmbetei, numai la furnizorii care vă dau căldură şi apă nu. Probleme au fost descoperite la: Asociaţia nr. 1 Rovine, Asociaţia nr. 7 Rovine, Asociaţia nr. 2 George Enescu, Asociaţia nr. 1 „Sabba Ştefănescu“, Asociaţia nr. 2 Piaţa Gării. Acestora li se adaugă, însă, cazuri mai vechi, care deja au fost dovedite ca fiind cu mari nereguli, dar care au rămas prin cine ştie ce sertare, prăfuite.
SUSPICIUNILE LOCATARILOR CĂ EXISTĂ NEREGULI LA ASOCIAŢII AU PORNIT DE CELE MAI MULTE ORI DE LA FAPTUL CĂ, SPRE EXEMPLU, FURNIZORUL DE AGENT termic şi apă caldă îi soma pe locatarii „rău platnici” să-şi plătească restanţele, în ciuda faptului că majoritatea era la zi cu plata. Una dintre situaţiile care a născut întrebări a fost soldul pe care compania care furnizează agentul termic îl avea de încasat de la câteva asociaţii, deoarece era mai mare decât datoria pe care locatarii o aveau de plătit către acestea. De exemplu, locatarii ştiau că au de plătit o datorie de 7.000 lei către compania care le furnizează agentul termic, dar societatea susţinea că datoria reală a acestora ar fi de peste 49.000 de lei, deşi majoritatea locatarilor afirmau că şi-au plătit facturile.
NU DE PUŢINE ORI S-A ÎNTÂMPLAT CA APA CALDĂ SĂ FIE SISTATĂ ÎN UNELE BLOCURI DIN CRAIOVA, PENTRU CĂ CETĂŢENII NU ŞI-AR FI ACHITAT DATORIILE, când, în realitate, banii au ajus sau, mai bine spus, au rămas în buzunarele angajaţilor de la asociaţiile de proprietari. Asta pentru că printre metodele „preferate” ale angajaţilor asociaţiilor se numără contabilitatea dublă: proprietarul primeşte chitanţă pentru toată suma pe care o achită, dar în registrul de casă suma nu este trecută în totalitate, ci uneori, doar la jumătate. Asta în cel mai bun caz, deoarece alteori cuantumul nu mai este deloc trecut în respectivul registru, situaţie în care se poate spune că proprietarul este lăsat cu ochii în soare, numai că el nu ştie – chitanţa este egală cu… zero.
CAZURI CONCRETE DE CÂŞTIG ILICIT PRIN METODA DUBLEI CONTABILITĂŢI: CARMEN COŞOVEANU, ADMINISTRATORUL ASOCIAŢIEI NR. 1 „SABBA ŞTEFĂNESCU“, care şi-a umflat buzunarele cu 300.000 de lei. Cornelia Udriţă, administratorul Asociaţiei nr. 1 Rovine, care pentru banii furaţi s-a ales cu dosar penal şi a rămas fără atestatul de administrator. Grigoriţa Gherghiţă, casier la Asociaţia nr. 2 Piaţa Gării, care nu i-a putut lămuri pe inspectorii din cadrul Primăriei de ce lipsesc din casă nici mai mult nici mai puţin de 121.260,47 lei. Augustina Sârbu, administratorul Asociaţiei nr. 2 George Enescu, care s-a autodenunţat la poliţie, după ce şi-a însuşit aproape 500.000 de lei,.
EXEMPLELE DE MAI SUS REPREZINTĂ UNUL DINTRE PRINCIPALELE MOTIVE PENTRU CARE LOCATARII AU DEPUS PLÂNGERE LA PRIMĂRIE pentru verificarea activităţii conducerii asociaţiilor din oraş. Însă mai sunt şi alte nereguli… Cum sunt cele rezultate de pe urma unor facturi eliberate pentru realizarea unor lucrări care există probabil doar în mintea administratorilor, căci în realitate nu au fost efectuate sau dacă au fost demarat s-au făcut doar pe jumătate, bineînţeles cu un cuantum aferent cu mult sub cel înregistrat în facturi. Ca să nu mai vorbim de cunoscutul „Fond de reparaţii”, în al cărui cont responsabilii din asociaţii pretind că varsă banii pe care îi solicită proprietarilor de apartamente, reparaţii care niciodată nu sunt efectuate.
„ŞTIU CĂ MI SE OPRESC BANI PENTRU FONDUL DE REPARAŢII, DAR NICIODATĂ NU AM AUZIT SĂ REPARE CEVA. PRIN URMARE, N-AM HABAR CE SE ÎNTÂMPLĂ CU ACEI BANI, care sunt convinsă că nu sut puţini, având în vedere că îi achităm cu toţii”, se plângea locatara unui bloc din cartierul Rovine. O altă vecină a acesteia ne-a declarat că în ciuda numeroaselor solicitări pe care le-a adresat asociaţiei de proprietari de care aparţine, pentru alocarea unor bani pentru reparaţia acoperişului, administratorul a refuzat, motivând că „nu sunt fonduri”. „Am făcut mai multe cereri către asociaţia, în care am cerut sprijin financiar, pentru că banii pe care noi îi strânseserăm ca să reparăm acoperişul erau insuficienţi. Şi ne-am gândit că dacă există acel fond de reparaţii, pentru care ni se cer bani, atunci să ne şi folosim de el, dar administratorul mi-a tăiat-o scurt: nu sunt fonduri”, ne-a relatat femeia.
AŞADAR, FONDURI DE REPARAŢII GOALE, DEŞI PRACTIC BANII NU AU FOST FOLOSIŢI VREODATĂ PENTRU REPARAŢII, CA DE ASEMENEA NICI PE DESELE DEZINSECŢII şi deratizări pe care proprietarii le tot plătesc, în ciuda faptului că în realitate procedeul de îndepărtare a rozătoarelor şi goangelor se realizează o dată sau de maximum două ori pe an. Ca să nu mai vorbim de produsele de curăţat, în valoare de sute de mii de lei, sau de cele de papetărie care se regăsesc pe facturile unor asociaţii, ca în cazul Asociaţia de proprietari nr. 7 din Rovine. Aici, administratorul, Cristinel Stănculeasa, cu ştiinţa preşedintelui, a hotărât cu de la sine putere, că proprietarii trebuie să plătească foarte scump câteva lucrări. Nişte reparaţii la platforma de gunoi – un „ciuruc” de 50.000 de lei, un soclu vopsit – 3.400 de lei, şi reparaţia unui interfon – „numai” 3.321 de lei. Pentru toate „retuşurile” aplicate aşa-ziselor facturi, administratorul cu pricina, a rămas doar fără atestat. Păgubiţii… cu paguba.
„INSPECTORII AU FOST SURPRINŞI SĂ CONSTATE NEREGULI LA ASOCIAŢII A CĂROR ACTIVITATE ÎN APARENŢĂ ERA CORECTĂ. EI AU APLICAT AMENZI ÎN VALOARE DE 65.050 DE LEI acolo unde au depistat nereguli grave. Dar aceasta nu este o caracteristică a tuturor asociaţiilor din Craiova“, declară Carmen Licu, în încercarea de a explica faptul că nu la toate asociaţiile se fură ca în codru, lucru adevărat, ce-i drept, având în vedere că există şi locatari mulţumiţi de serviciile prestate de angajaţii asociaţiei de care aparţin.